LÆS OM BATTERI TIL EL-BIL

Elbiler har to typer batterier (forbrugsbatteri og driftsbatteri) og det er vigtigt at forstå hvad de hver især bruges til for at få mest ud af din elbil uden uheldige situationer.
Forbrugsbatteriet er et 12v batteri, magen til det vi kender fra almindelige biler. Dette batteri driver lygter, vinduesviskere og vask, centrallås, elruder, musikanlæg, sædevarme mm., men vigtigst af alt – motorstyring. Ved brug af bilen bliver dette batteri lades op under kørslen. Holder man stille og samtidig bruger en eller flere ovenstående belastninger, kan batteriet blive afladet nok til at motorstyringen ikke får tilstrækkeligt strøm og bilen derfor ikke kan køre. Denne situation kan bedst sammenlignes med brændstofbiler, som ikke har nok strøm til at starteren kan tørne motoren.
Driftsbatteriet er et højspændingsbatteri, som driver elmotoren(e), som sørger for bilens fremdrift. Driftsbatteriet driver også varmeanlægget i bilen hvorfor du vil opleve nedsat rækkevidde ved tændt varmeanlæg. Tændt varme kan nedsætte rækkevidden med op til 20%. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).
Brug af elbiler kræver en smule oplæring i de forskellige termer og enheder, som kan virker uoverskueligt i starten. Hold i, det er faktisk meget nemt. Det absolut vigtigste begreb er Watt. Det bruges både til at måle energiforbruget/kraften af elartikler samt kapaciteten af batterier. Watt (W) er en enhed for energimængde. 1000 Watt = 1 kilowatt (kW). Skal man beskrive kapaciteten af et batteri, udtrykkes det i kilowatt-timer (kWh). En pære på 45w vil bruger mere strøm end en tilsvarende pære på 5w. En bil med 1,6 kW motor vil accelerere kraftigere end en bil med en 1 kW motor. Et batteri på 52 kWh er større end et batteri på 35 kWh. En ladestation, der lader med 40 kW, vil kunne lade et batteri på 40 kWh på en time. En elmotor på 1 kW, vil aflade et 40 kWh batteri på 40 timer (hvis motoren var 100% belastet hele tiden) Enheden Watt, er faktisk sammensat af to andre enheder, man typisk bruger i forbindelse med elektricitet, nemlig volt og ampere (Volt x Ampere = Watt). Disse er dog ikke vigtige i vores hverdagsbrug da de fleste produkter ikke kan bruges forkert. Et stik til 220 volt er fysisk anderledes end et kraftstik til 400 volt. På samme måde vil ladestationer have forskellige stik, som kun vil passe i de biler, der bruger samme ladeteknologi. Du behøver derfor ikke at vide om dit driftsbatteri er på 340 volt eller 370 volt. Det der kan være sjovt at se på, er ampere. Det er nemlig enheden for styrken (trykket) af strømmen igennem kablet. Vores husstande er normalt bygget med el-net, der maksimalt kan give 32 ampere mens ladestationer i byen kan lade med flere hundrede ampere. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).
Nej, det handler ikke om rock n’ roll. AC og DC er betegnelser for forskellige måder at transportere og lagre strøm. AC betyder Alternating Current (dansk: vekselstrøm) mens DC betyder Direct Current (dansk: jævnstrøm). Ligesom med volt og ampere er det hellere ikke et emne, der er afgørende at forstå men kan give en bedre indsigt i hvordan vores elbiler (og alle andre elartikler) virker. Vekselstrøm er det, vi finder i stikkontakten derhjemme og i det offentlige el net. Det hedder vekselstrøm fordi plus og minus veksler hele tiden og det er derfor lige meget hvordan stikket vender, når du sætter det i kontakten. Vekselstrøm er godt, når man skal transportere elektricitet over lange afstande som fra elforsyningen til husstande over hele landet. Det er derimod ikke så godt når man skal lagre strømmen i batterier da disse har en permanent plus og minus. Strømmen skal derfor omformes til jævnstrøm før den kan bruges med batterier og andre apparater, som mobiltelefoner, computere mm. Faktisk bruger de fleste af vores el artikler derhjemme jævnstrøm hvorfor der også sidder en lille omformer på kablet, som skal i vægkontakten. I en elbil sidder der også en omformer, som gør det muligt at bruge AC ladere vi har derhjemme eller på alle offentlige ladestationer.
  • Rent forbrug
  • Med refusion
  • Flatrate
  • Ladeboks
Scroll til toppen