ZOE CCS PLUG

Lær mere om el- og hybridbiler

Miljørigtige biler bruger nye teknologier for at reducere emmisionerne og det kan være vanskeligt at finde rundt i det hele.

Her forklarer vi om de forskellige emner, så du er bedre rustet til at træffe det rigtige valg for dig.

Forbrugsbatteriet er et 12v batteri, magen til det vi kender fra almindelige biler. Dette batteri driver lygter, vinduesviskere og vask, centrallås, elruder, musikanlæg, sædevarme mm., men vigtigst af alt – motorstyring. Ved brug af bilen bliver dette batteri lades op under kørslen. Holder man stille og samtidig bruger en eller flere ovenstående belastninger, kan batteriet blive afladet nok til at motorstyringen ikke får tilstrækkeligt strøm og bilen derfor ikke kan køre. Denne situation kan bedst sammenlignes med brændstofbiler, som ikke har nok strøm til at starteren kan tørne motoren.

Driftsbatteriet er et højspændingsbatteri, som driver elmotoren(e), som sørger for bilens fremdrift. Driftsbatteriet driver også varmeanlægget i bilen hvorfor du vil opleve nedsat rækkevidde ved tændt varmeanlæg. Tændt varme kan nedsætte rækkevidden med op til 20%. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).

Brug af elbiler kræver en smule oplæring i de forskellige termer og enheder, som kan virker uoverskueligt i starten. Hold i, det er faktisk meget nemt. Det absolut vigtigste begreb er Watt. Det bruges både til at måle energiforbruget/kraften af elartikler samt kapaciteten af batterier. Watt (W) er en enhed for energimængde. 1000 Watt = 1 kilowatt (kW). Skal man beskrive kapaciteten af et batteri, udtrykkes det i kilowatt-timer (kWh). En pære på 45w vil bruger mere strøm end en tilsvarende pære på 5w. En bil med 1,6 kW motor vil accelerere kraftigere end en bil med en 1 kW motor. Et batteri på 52 kWh er større end et batteri på 35 kWh. En ladestation, der lader med 40 kW, vil kunne lade et batteri på 40 kWh på en time. En elmotor på 1 kW, vil aflade et 40 kWh batteri på 40 timer (hvis motoren var 100% belastet hele tiden) Enheden Watt, er faktisk sammensat af to andre enheder, man typisk bruger i forbindelse med elektricitet, nemlig volt og ampere (Volt x Ampere = Watt). Disse er dog ikke vigtige i vores hverdagsbrug da de fleste produkter ikke kan bruges forkert. Et stik til 220 volt er fysisk anderledes end et kraftstik til 400 volt. På samme måde vil ladestationer have forskellige stik, som kun vil passe i de biler, der bruger samme ladeteknologi. Du behøver derfor ikke at vide om dit driftsbatteri er på 340 volt eller 370 volt. Det der kan være sjovt at se på, er ampere. Det er nemlig enheden for styrken (trykket) af strømmen igennem kablet. Vores husstande er normalt bygget med el-net, der maksimalt kan give 32 ampere mens ladestationer i byen kan lade med flere hundrede ampere. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).

Nej, det handler ikke om rock n’ roll. AC og DC er betegnelser for forskellige måder at transportere og lagre strøm. AC betyder Alternating Current (dansk: vekselstrøm) mens DC betyder Direct Current (dansk: jævnstrøm). Ligesom med volt og ampere er det hellere ikke et emne, der er afgørende at forstå men kan give en bedre indsigt i hvordan vores elbiler (og alle andre elartikler) virker. Vekselstrøm er det, vi finder i stikkontakten derhjemme og i det offentlige el net. Det hedder vekselstrøm fordi plus og minus veksler hele tiden og det er derfor lige meget hvordan stikket vender, når du sætter det i kontakten. Vekselstrøm er godt, når man skal transportere elektricitet over lange afstande som fra elforsyningen til husstande over hele landet. Det er derimod ikke så godt når man skal lagre strømmen i batterier da disse har en permanent plus og minus. Strømmen skal derfor omformes til jævnstrøm før den kan bruges med batterier og andre apparater, som mobiltelefoner, computere mm. Faktisk bruger de fleste af vores el artikler derhjemme jævnstrøm hvorfor der også sidder en lille omformer på kablet, som skal i vægkontakten. I en elbil sidder der også en omformer, som gør det muligt at bruge AC ladere vi har derhjemme eller på alle offentlige ladestationer.

Hybridteknologien forener det gamle med det nye og skaber kompromis. En hybridbil har en elmotor installeret ved gearkassen, som enten hjælper  brændstofsmotoren eller helt overtager dens arbejde. Elmotoren drives af et batteri, som enten kan lades når bilen kører/bremser eller ved at tilslutte bilen til en lader.

Almindelige hybridbiler også kaldet mildhybrider, har en lille elmotor med et lille batteri, som ikke er beregnet til at drive bilen alene på el. I stedet bruges elmotoren ved lave hastigheder i tæt trafik og hjælper brændstofsmotoren under accelerationen.

Plug-in hybrider har en større elmotor og et større batteri, der giver større fleksibilitet til brugen af bilen. Nu er elmotoren ikke kun en hjælpemotor til brændstofsmotoren som nævnt tidligere. Nu kan man køre på ren el og lade bilen via en lader, på lige fod med elblier uden at bruge en dråbe brændstof.

Hvis man vil lade bilen derhjemme har man brug for en ladeboks. Wallbox tilbyder forskellige modeller, alt efter hvor kraftig ladning man har brug for. Her er der ingen abonnent, og man betaler i stedet over sin elregning. Denne løsning kan være gunstig for nogen, med et mindre kørselsbehov.

 

Klik her for at besøge Wallbox

Clever blandt de første aktører på markedet for opladning af biler. De har et bredt netværk af offentlige ladestationer samt simple abonnementer til deres kunder.

Uden abonnement kan du stadig lade på alle offentlige stationer med din telefon og betalingskort. Det er en smule besværligt fordi du hver gang skal indtaste dine oplysninger for at starte en ladning.

Clever All-In-One Network er et abonnement på strøm til din el/hybridbil. Du betaler et fast beløb hver måned og får ubegrænset strøm på alle Clevers offentlige ladestationer. Du slipper også hurtigere afsted med en brik du blot skal holde op mod standeren.

Clever All-In-One adskiller sig fra Network ved at du også kan lade derhjemme. Du skal tilkøbe en ladeboks som gør det muligt at lade bilen men også ”adskiller” strøm brugt af Clever så din husstands elregning ikke bliver belastet.

 

Klik her for at besøge Clever

Forbrugsbatteriet er et 12v batteri, magen til det vi kender fra almindelige biler. Dette batteri driver lygter, vinduesviskere og vask, centrallås, elruder, musikanlæg, sædevarme mm., men vigtigst af alt – motorstyring. Ved brug af bilen bliver dette batteri lades op under kørslen. Holder man stille og samtidig bruger en eller flere ovenstående belastninger, kan batteriet blive afladet nok til at motorstyringen ikke får tilstrækkeligt strøm og bilen derfor ikke kan køre. Denne situation kan bedst sammenlignes med brændstofbiler, som ikke har nok strøm til at starteren kan tørne motoren.
Driftsbatteriet er et højspændingsbatteri, som driver elmotoren(e), som sørger for bilens fremdrift. Driftsbatteriet driver også varmeanlægget i bilen hvorfor du vil opleve nedsat rækkevidde ved tændt varmeanlæg. Tændt varme kan nedsætte rækkevidden med op til 20%. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).
Brug af elbiler kræver en smule oplæring i de forskellige termer og enheder, som kan virker uoverskueligt i starten. Hold i, det er faktisk meget nemt. Det absolut vigtigste begreb er Watt. Det bruges både til at måle energiforbruget/kraften af elartikler samt kapaciteten af batterier. Watt (W) er en enhed for energimængde. 1000 Watt = 1 kilowatt (kW). Skal man beskrive kapaciteten af et batteri, udtrykkes det i kilowatt-timer (kWh). En pære på 45w vil bruger mere strøm end en tilsvarende pære på 5w. En bil med 1,6 kW motor vil accelerere kraftigere end en bil med en 1 kW motor. Et batteri på 52 kWh er større end et batteri på 35 kWh. En ladestation, der lader med 40 kW, vil kunne lade et batteri på 40 kWh på en time. En elmotor på 1 kW, vil aflade et 40 kWh batteri på 40 timer (hvis motoren var 100% belastet hele tiden) Enheden Watt, er faktisk sammensat af to andre enheder, man typisk bruger i forbindelse med elektricitet, nemlig volt og ampere (Volt x Ampere = Watt). Disse er dog ikke vigtige i vores hverdagsbrug da de fleste produkter ikke kan bruges forkert. Et stik til 220 volt er fysisk anderledes end et kraftstik til 400 volt. På samme måde vil ladestationer have forskellige stik, som kun vil passe i de biler, der bruger samme ladeteknologi. Du behøver derfor ikke at vide om dit driftsbatteri er på 340 volt eller 370 volt. Det der kan være sjovt at se på, er ampere. Det er nemlig enheden for styrken (trykket) af strømmen igennem kablet. Vores husstande er normalt bygget med el-net, der maksimalt kan give 32 ampere mens ladestationer i byen kan lade med flere hundrede ampere. Under kørslen bliver driftsbatteriet regenereret (genopladet) under bilens nedbremsning. Faktisk bruger elbiler næste ikke sine mekaniske bremser og nedsætter farten primært ved at motorbremse. Du kan derfor genvinde en del opladning ved at bruge regenerering under kørslen. Den store forskel fra brændstofbiler til elbiler er at man ikke helt slipper gaspedalen for at trille ned ad bakken eller op til et rødt lys. Hvis man helt slipper speederen vil det svare til at man trykker på bremsen i en almindelig bil. I en elbil skal man derfor gradvist lette trykket på pedalen indtil motoren stopper med at drive bilen frem og bilen i stedet driver motoren (og derved lader batteriet).
Nej, det handler ikke om rock n’ roll. AC og DC er betegnelser for forskellige måder at transportere og lagre strøm. AC betyder Alternating Current (dansk: vekselstrøm) mens DC betyder Direct Current (dansk: jævnstrøm). Ligesom med volt og ampere er det hellere ikke et emne, der er afgørende at forstå men kan give en bedre indsigt i hvordan vores elbiler (og alle andre elartikler) virker. Vekselstrøm er det, vi finder i stikkontakten derhjemme og i det offentlige el net. Det hedder vekselstrøm fordi plus og minus veksler hele tiden og det er derfor lige meget hvordan stikket vender, når du sætter det i kontakten. Vekselstrøm er godt, når man skal transportere elektricitet over lange afstande som fra elforsyningen til husstande over hele landet. Det er derimod ikke så godt når man skal lagre strømmen i batterier da disse har en permanent plus og minus. Strømmen skal derfor omformes til jævnstrøm før den kan bruges med batterier og andre apparater, som mobiltelefoner, computere mm. Faktisk bruger de fleste af vores el artikler derhjemme jævnstrøm hvorfor der også sidder en lille omformer på kablet, som skal i vægkontakten. I en elbil sidder der også en omformer, som gør det muligt at bruge AC ladere vi har derhjemme eller på alle offentlige ladestationer.

Hybridteknologien forener det gamle med det nye og skaber kompromis. En hybridbil har en elmotor installeret ved gearkassen, som enten hjælper  brændstofsmotoren eller helt overtager dens arbejde. Elmotoren drives af et batteri, som enten kan lades når bilen kører/bremser eller ved at tilslutte bilen til en lader.

Almindelige hybridbiler har en lille elmotor med et lille batteri, som ikke er beregnet til at drive bilen alene på el. I stedet bruges elmotoren ved lave hastigheder i tæt trafik og hjælper brændstofsmotoren under accelerationen.

Plug-in hybrider har en større elmotor og et større batteri, der giver større fleksibilitet til brugen af bilen. Nu er elmotoren ikke kun en hjælpemotor til brændstofsmotoren som nævnt tidligere. Nu kan man køre på ren el og lade bilen via en lader, på lige fod med elblier uden at bruge en dråbe brændstof.

Hvis man vil lade bilen derhjemme har man brug for en ladeboks. Wallbox tilbyder forskellige modeller, alt efter hvor kraftig ladning man har brug for. Her er der ingen abonnent, og man betaler i stedet over sin elregning. Denne løsning kan være gunstig for nogen, med et mindre kørselsbehov.

 

Klik her for at besøge Wallbox

Clever blandt de første aktører på markedet for opladning af biler. De har et bredt netværk af offentlige ladestationer samt simple abonnementer til deres kunder.

Uden abonnement kan du stadig lade på alle offentlige stationer med din telefon og betalingskort. Det er en smule besværligt fordi du hver gang skal indtaste dine oplysninger for at starte en ladning.

Clever All-In-One Network er et abonnement på strøm til din el/hybridbil. Du betaler et fast beløb hver måned og får ubegrænset strøm på alle Clevers offentlige ladestationer. Du slipper også hurtigere afsted med en brik du blot skal holde op mod standeren.

Clever All-In-One adskiller sig fra Network ved at du også kan lade derhjemme. Du skal tilkøbe en ladeboks som gør det muligt at lade bilen men også ”adskiller” strøm brugt af Clever så din husstands elregning ikke bliver belastet.

 

Klik her for at besøge Clever

Scroll til toppen